Thursday 5 January 2012

Episod 4: Untukmu Ibu



Alhamdulillah.,., tahlil semalam berjalan dgn lancar.,. dah setahun arwah mak pergi.,., Dulu masa arwah abah ada, aku tak rapat dgn mak.,. sbb mak garang sgt3.,. kalau buat salah sikit, siap lah, kalau tak kene cubit kat peha, mesti kene rotan dgn hanger.,. berbirat3 tubuh.,.
Hehehehe.,. padan muka, nakal sangat.,.,
Bila arwah abah dah takde.,. baru lah aku rapat dgn arwah mak.,., she is my mother, my gf dan my bff.,., bila umo aku dah menjangkau 16 tahun, mak layan aku cam kawan.,., best sgt3.,.
Mak meninggal sbb ada infection pada paru-paru.,., yang sedihnya aku tak dpt lihat arwah mak masa saat3 terakhir dia.,. huhuhuh.,., masa tuh aku kene pegi ke China,., ada factory visit di kilang di China.,. Aku ngan my engineer En. Amin, kene gi sana untuk wat inspection equipment yg supplier nk pasang di site kami.,.,
……………………………………………………..
Aku ada beli beg tangan untuk arwah mak.,., mak suka beg tangan, dia mesti beli beg tangan law dia berkenan.,., teringat agi sebelum aku berangkat ke China,
Uda: Mak, mak nk uda belikan apa di China nanti??
Mak: Ikut uda lah, mak x kisah pun
Uda: Ermm.,., law uda belikan mak beg tangan nak tak??
Mak tersenyum jer.,.,
Aku tahu mak suke.,. “Mak nk kaler per” Tanya aku lagi.,.
“Ikut uda lah.,. “ jawab mak ringkas.
Masa di airport, mak peluk aku dgn erat. Mak sempat nasihat kat telinga aku, “Uda, jaga diri elok3.,., jgn lupa semayang“ Aku dapat rasakan pelukkan mak penuh dgn kasih sayang.,. rasa bahgia sgt3.,.
“InsyaAllah Mak, Uda xkan lupa pesan mak, hehehe” jawab ku sambil tersenyum.

…………………………………………….
Hari ke-3 berada di China, aku dapat mcj dari Kak Ngah,
“Mak masuk wad, batuk dan sakit dada. Doakan mak selamat”
Bila dapat jer mcj tuh, jantungku berdegup kencang, rasa mcm tak sedap hati jer.,., kalau ikutkan hati mmg dah nk balik.,., tapi sbb x leh tukar tarikh flight, law tak mmg aku dah cabut. Tinggalkan bos aku, En. Amin sorang3 gi wat inspection.,.
Setiap setengah jam aku mesti mcj ngan kak Ngah tanya condition mak.,.,
“Mak macamana Kak Ngah, risau Uda” Tanya aku
“Tak payah risau lah.,., mak ok jer.,. Dr. kata sakit biasa3 jer. Tak payah risau lah.,. Kak Ngah, Abg Long, Atih, Alang ada sini. Kami gilir3 jaga mak. Uda just concentrate keje di sana. Tak payah risau agi pasal mak ok. InsyaAllah semuanya selamat. Just bykkan doa supaya mak cepat sembuh.” Nasihat kak Ngah.
……………………………..
Keesokkan paginya, aku dapat satu lagi mcj dari Alang. “Mak masuk ICU, mak Nampak cam tenat jer”
Waktu tuh aku dah menggelabah.,. Bincang dgn En Amin, pasal condition mak aku nih, igt nak balik sekarang jugak, tapi En. Amin pujuk aku. “Flight kita besok. InsyaAllah mak ko selamat., Don’t worry ok. Lgipun kite gi tgk demo equipment kat kilang tuh jap gi“
Malam tuh, sbb penat sgt, aku tido awal.,. dah x sedar lah.,. PAgi esok nye, bukak hp, aku ttgk berpuluh miscal dari Abg Long, Kak Ngah, Atih, Alang.,.,. bile baca mcj, jantungku cam luruh.,.,
“Alfatihah, mak dah meninggal pada jam 9.35mlm tadi, besok pukul 10pg akan dikebumikan”.
Tetiba, aku nangis, sebak,.,., Rasa terkilan sangat.,. tak sempat nk mintak maaf dgn mak.,., tak sempat nk peluk mak., .tak sempat nak cium mak.,., tak sempat semayang jenazah untuk mak.,.
Nak Balik, flight aku ke KL pukul 12 tengahari (waktu China). Mmg tak sempat nak tgk arwah mak.,.
……………………………….
Mmg sgt3 rasa terkilan xleh jumpa ngan arwah mak.,. setiap hari selama sebulan aku ziarah kubur mak, baca Yaasin untuk arwah.,. KAdang-kadang bila teringat ada org yang nk bunuh diri.,. Kalau lah nyawa tuh boleh dibeli, inginku beli nyawa tuh untuk diberikan kepada arwah mak.,.,
Mak.,., uda tak sempat nk tunjuk bakal menantu mak, uda tak sempat nk kawin masa mak hidup.,. mak x sempat tgk anak uda.,. uda tak sempat nk kasi beg tangan untuk mak.,., 
mak.,., maafkan uda mak kalau uda ada wat salah dan silap kat mak.,., 

1 comment: